De pitch: hoe prijs je je verhaal aan bij uitgevers en lezers? (Deel 1)


“Goh, waar gaat je boek eigenlijk over?” Veel schrijvers staan vaak een beetje met de mond vol tanden wanneer deze vraag wordt gesteld. Het lijkt zo makkelijk om kort maar krachtig te vertellen waar je nou precies al die maanden aan hebt gewerkt. Je weet immers precies waar het over gaat, je bent er dag en nacht mee bezig! En toch komt er na zo’n vraag een ongemakkelijke, stotterende , onsamenhangende brei van woorden uit. Een gemiste kans. Want als je met scherpe speerpunten, prikkelende zinnen en een zelfverzekerde stem en houding haarfijn kunt overbrengen wat jouw verhaal uniek maakt, kun je hiermee een potentiële lezer strikken. En niet alleen lezers. Een uitgever wil graag precies weten wat voor soort verhaal je te bieden hebt, en dat moet je kort en duidelijk kunnen vertellen. Ze hebben immers niet de hele dag de tijd. Uitgeverij Zilverspoor/Zilverbron (die mij ook het grootste gedeelte van deze tips hebben gegeven, dus ze verdienen een hoop credits!) nodigt bijvoorbeeld schrijvers uit hun verhaal te komen pitchen bij hun stand op beurzen. Een ideale manier om “binnen” te komen –mits je pitch ze raakt tot in het diepst van hun hart. Een wereldschokkende pitch, een pitch waarbij hun monden open vallen en een straal zonlicht vanuit de wolken op je valt. Wat is het geheim?

Allereerst: wat is een pitch?
Een pitch is een heel kort praatje waarin je vertelt waar je verhaal over gaat, wat je genre/doelgroep/doel is, sfeer en/of thema geeft, en in het algemeen vertelt wat jouw verhaal uniek maakt en waarom die ander het zou moeten lezen. Een pitch is bedoeld om te prikkelen. Bovendien kom je een stuk professioneler en enthousiaster over met een goed uitgedachte pitch, in plaats van een zwakke “Ehm, tja, het is een fantasyverhaal en het gaat over een meisje die magische krachten heeft, zeg maar.” Je bedenkt een pitch van tevoren. Dus pak pen en papier. Schrijf verschillende versies op en probeer ze uit voor de spiegel. Het is niet de bedoeling dat je een pitch voorleest. Vertel het alsof het de eerste keer is dat je dit vertelt, alsof je het helemaal niet van tevoren hebt uitgeschreven. Oefen je pitch. Daarover straks meer. Mijn lieve vrienden van Zilverspoor/Zilverbron raadden me aan twee pitches te maken: -de korte pitch is drie of vier zinnen. Je gebruikt deze om te prikkelen en te peilen of er genoeg interesse is. Merk je dat je lezer/uitgever/boekhandel/producent/moeder/hond/ wie dan ook al na deze drie zinnen niet geïnteresseerd is, dan heeft het ook geen zin om je lange pitch af te ratelen. Je zult ze toch niet meer overtuigen. De wereld is hard en onverschillig. -de lange pitch is maximaal één minuut. Als je langer dan één minuut aan het woord bent, verslapt de aandacht. Als je na je lange pitch merkt dat de ander daadwerkelijk geïnteresseerd is, kun je verder gaan: stel vragen (Wat vindt u? Heeft u nog vragen?) of laat ze een stukje lezen.

Wat hoort er in een pitch?
1. Sfeerbeeld. Is de sfeer te vergelijken met een bepaalde tijd in de geschiedenis, of misschien een (combinatie van) een ander boek of film? Associatie is een heel krachtig wapen, maar je moet ermee oppassen. Daarover later meer.

2. Pak een paar punten die de lezer moet weten over jouw wereld, setting en/of situatie, specifiek voor jouw verhaal. Zoek naar het unieke! Niets is vervelender dan een potentiële lezer of uitgever die denkt “hmm, dit ken ik al.”

3. Beperk je tot de hoofdpersoon. Meerdere hoofdpersonen? Kies de belangrijkste. Meerdere hoofdpersonen de belangrijkste? Vooruit dan, eigenwijze schrijver, dan behandel je ze allemaal, maar bedenk je dat je dan voor iedere hoofdpersoon wat minder tijd hebt.

4. Vertel probleem/queeste/droom van de hoofdpersoon.

5. Daarna het punt waarop het mis gaat. Wat is het conflict? Hier worden de meeste lezers pas echt geïnteresseerd.

De volgorde van de hierboven genoemde punten maakt niets uit. Speel er lekker mee! Veel plezier, het is leuk! Oefen vol vuur voor de spiegel en negeer de blikken van je huisgenoten. Vertel je hoe het afloopt? Dat ligt eraan welk doel je hebt met de pitch. Pitch je voor lezers en wil je hen prikkelen, overhalen je verhaal te lezen? Dan verklap je de clou natuurlijk niet! Pas op, je kunt gemakkelijk per ongeluk de clou verklappen. Echt waar. Lezers zijn slimmer dan je denkt, ze kunnen vaak al het einde raden als je een te duidelijke hint in je pitch hebt zitten. Test je pitch zonodig bij familie en vrienden. Pitch je voor een uitgever met het doel dat de uitgever je manuscript aanneemt? Dan is het einde vertellen juist wél aan te raden. De uitgever wil immers weten of het boek zal verkopen. Daarvoor willen ze een goed totaalbeeld hebben van het verhaal –dus ook van het einde.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s